

Dnevi elektrotehnike 2025
15. aprila @ 08:00 - 18. aprila @ 12:00
Dnevi elektrotehnike, ki jih organiziramo v sodelovanju s Fakulteto za elektrotehniko UL, bodo letos potekali od torka, 15. 4. do petka, 18. 4. 2025, med 9.00 in 13.00 v TMS v Bistri pri Vrhniki. Sodelavci fakultete bodo predstavili interaktivne eksperimente s področja najsodobnejših tehnologij.
Dogodki v okviru Dni elektrotehnike so med tednom namenjeni osnovnošolcem zadnjega triletja in srednješolcem, ki se odločajo o bodočem študiju. Nedeljski prikazi pa so namenjeni širši javnosti. Izven napovedanega urnika si skupine lahko ogledajo prireditev ob predhodni prijavi na: barbara.lah@tms.si ali telefonsko številko 051-691-108. Prireditev si lahko ogledate z nakupom muzejske vstopnice.
Seznam prikazov po dnevih
15., 16., 17. in 18. 4. 2025 |
---|
Maketa elektroenergetski sistem včeraj, danes, jutri |
Magnetni pingpong |
Robotski pajek |
Usmerjeni zvočnik Acouspade |
VR kamera |
Radiodifuzija |
Theremin |
Robotski šah |
Avtonomni avtomobil z salto nazaj |
Opisi prikazov
Maketa elektroenergetski sistem včeraj, danes, jutri
Maketa je namenjena predstavitvi različnih scenarijev delovanja elektroenergetskega omrežja. Z uporabo ukazov je možno prikazati kaj se zgodi, ko so v elektroenergetski sistem vključeni različni elementi. Od različnih virov energije, kot so termoelektrarna, hidroelektrarna, jedrska elektrarna, vetrna turbina, sončna elektrarna, do elementov, ki so del omrežja, npr. baterijski hranilnik električne energije, razdelilna transformatorska postaja idr. Glede na vključenost posameznih elementov, je elektroenergetsko omrežje lahko v ravnovesju, včasih pa je potrebna dodatna regulacija v obliki hranilnikov električne energije. Maketa odlično prikazuje kako so deli omrežja včasih preobremenjeni zaradi lokalno povečane proizvodnje električne energije iz obnovljivih virov ali povečane porabe in kako je z vgradnjo modernih naprav, kot so veliki kondenzatorji, dušilke in hranilniki električne energije, omogočena preusmeritve pretokov in s tem reševanje lokalnih prezasedenosti omrežja. Z maketo je možno prikazati tudi kako naj bi potekalo polnjenje e-vozil v prihodnosti ob pomoči shranjene energije iz OVE.
Magnetni ping pong
Elektromagnetni ping pong je demonstracijski model, s katerim lahko nazorno prikažemo princip nastanka privlačnih in odbojnih elektromagnetnih sil, kar je npr. osnova za delovanje električnih strojev. Osrednji element modela je trajni magnet v obliki valjčka, ki se lahko po plastični cevi prosto premika. Okoli cevi so nameščena navitja (tuljave), s katerimi ustvarimo ustrezno elektromagnetno silo. Velikost in smer delovanja elektromagnetne sile je pogojena z velikostjo in smerjo električnega toka skozi navitja (navitje + električni tok = elektromagnet). Če želimo, da se valjček približuje elektromagnetu, mora skozenj teči tok v smeri, ki povzroča privlačno silo na valjček. Če pa želimo, da se valjček oddaljuje od elektromagneta, mora tok v elektromagnetu teči v nasprotno smer in s tem povzročati odbojno silo. Pri pospeševanju valjčka moramo torej poskrbeti, da v ustreznem trenutku (ko je valjček na sredini elektromagneta) spremenimo smer toka skozi navitje in s tem smer delovanja elektromagnetne sile.
Robotski pajek
V praksi so majhni mobilni roboti zelo uporabni pri raziskovanju težko dostopnih krajev in mest, ki za človeka niso primerni. Uporabljajo se lahko pri iskanju ponesrečencev pri naravnih nesrečah ali pri pregledih in popravilih večjih naprav, motorjev, itd., saj se lahko gibajo po zelo razgibanem terenu, hkrati pa so lahko dovolj kompaktni, da zlezejo tudi skozi zelo majhne odprtine. Robotski pajek je kompleksen mobilen sistem, ki zahteva znanja z več področij elektrotehnike, kot so na primer elektronika, napajalni sistemi, zaščita pred preobremenitvijo, senzorji in aktuatorji ter komunikacijski protokoli, zelo pomemben del pa je tudi učinkovit program, saj je potrebno usklajeno nadzirati 18 motorjev in še množico drugih podsistemov. Učni robot je med drugim namenjen uporabi na laboratorijskih vajah pri več predmetih na Fakulteti za elektrotehniko. Študentje se lahko tako na praktičnem primeru spoznajo z izzivi, ki so običajni pri izdelavi mikrokrmilniških sistemov.
Usmerjeni zvočnik Acouspade
Zvok z visoko frekvenco je pri isti velikosti zvočnika bolj usmerjen kot zvok z nizko frekvenco. Zvočnik Acouspade za usmerjeni zvok je sestavljen iz množice majhnih ultrazvočnih oddajnikov, ki skupaj tvorijo velik zvočnik, ki oddaja zvok frekvence 40 kHz. Zvok s tako visoko frekvenco je zelo usmerjen, vendar je izven slišnega območja človeka. Pri širjenju zvoka skozi zrak se na vsakem delu poti del energija zvoka izgubi – pretvori se v toploto. S tem se zrak segreje in razširi. Če spreminjamo jakost ultrazvoka, se bo spreminjala tudi velikost izgub v zraku in s tem gretje zraka. Zaradi gretja in ohlajanja se zrak na poti ultrazvoka rahlo širi in krči. Če velikost ultrazvoka spreminjamo z običajnim avdio signalom, se zrak v snopu ultrazvoka širi in krči skladno z avdio signalom, kar zaznamo kot običajen zvok.
VR kamera
AI kamera OAK-D je kamera za robotski vid, ki dojema svet kot človek z združevanjem stereo globinske kamere in kamere visoke ločljivosti za izvajanje računalniškega vida. Posebnost kamere je, da vsebuje video procesor Intel® Movidius™ Myriad™ X, ki vključuje namenski strojni pospeševalnik za izvajanje globoke nevronske mreže. Glavne operacije nevronske mreže se torej izvajajo na kameri, kar razbremeni računalnik za druge naloge. Še posebej pa je to pomembno v aplikacijah, kjer je kritično varovanje osebnih podatkov, kjer se posnetki ne smejo pošiljati na računalnik in shranjevati. Pri razvoju teh kamer sodelujejo naši bivši in sedanji študentje v okviru ameriškega zagonskega podjetja Luxonis. Kamere se uporabljajo v številnih aplikacijah, kot npr. razpoznava raznih predmetov, ljudi, pešcev in vozil v prometu, registrskih tablic, splošnega besedila, telesne drže, roke, gest, zaznavanje zaspanosti, nevarnosti, požara
Radiodifuzija
Si lahko predstavljate čas, ko je bil zvok orožje upora? Ljubljana, okupirana med drugo svetovno vojno, je bila prizorišče pogumnega boja za svobodo. Z interaktivnim eksperimentom se bomo vrnili v tiste čase in s pomočjo analognega radijskega sprejemnika sledili zvokom legendarnega radia Kričač, ki je kljub nevarnosti prinašal upanje in informacije ljudem. Radio Kričač je bil ilegalni radijski oddajnik, ki je kljub nevarnosti oddajal iz okupirane Ljubljane. Prinašal je novice, kulturni program in upanje v težkih časih. Njegov signal je bil kot iskra upora, ki je kljuboval okupatorju. Pri njegovem upravljanju je sodelovala Vida Tom Lasič, izjemna inženirka elektrotehnike in pomembna figura v zgodovini slovenskega radia. Po osvoboditvi je prav ona kot prva nagovorila poslušalce Radia Slovenija. Letos mineva 80 let od tega zgodovinskega trenutka, zato ji posvečamo ta interaktivni eksperiment. Analogni radijski sprejemnik deluje na principu sprejemanja elektromagnetnih valov. Različne radijske postaje oddajajo na različnih frekvencah. S spreminjanjem frekvence na sprejemniku lahko poiščete želeno postajo. V času okupacije je bilo delovanje piratskih oddajnikov, kot je bil Kričač, izjemno nevarno.
Theremin
Ste se kdaj spraševali, kako lahko glasba nastane brez dotikanja instrumenta? To skrivnost boste razkrili s pomočjo Theremina, enega prvih elektronskih glasbil, ki ga je izumil Léon Theremin davnega leta 1920. Theremin je edinstven instrument, ki deluje na principu kapacitivnosti človeškega telesa. Sestavljen je iz dveh anten: ena nadzoruje višino tona, druga pa glasnost. Ko se približate antenama, spremenite električno polje okoli njiju, kar povzroči, da instrument proizvaja zvoke. Svet elektrotehnike je vedno zabaven, še posebno če nam med eksperimentiranjem in raziskovanjem omogoča ustvarjanje čarobne glasbe!
Vaše telo deluje kot prevodnik, ki vpliva na električno polje Theremina. Ko se približate antenama, povečate kapacitivnost, kar povzroči, da instrument proizvaja različne tone in glasnosti. S tem eksperimentom ste odkrili, kako lahko s svojim telesom nadzorujete zvok brez fizičnega dotika.
Robotski šah
Šah je več kot le igra; je umetnost, znanost in šport, ki že stoletja navdušuje ljudi po vsem svetu. Znana kot »igra kraljev«, šah spodbuja razvoj strateškega mišljenja, izboljšuje spomin in povečuje intelektualne sposobnosti. Robotski šah združuje najnovejše robotske tehnologije. Mehanika obsega sodelujočega robota z naprednim prijemalom, opremljenega z mehkimi prilagodljivimi prsti. Senzorizirana šahovnica spremlja igro in sporoča postavitev figur šahovskemu simulatorju. Ta na podlagi najbolj optimalne igre sporoči robotu, katero potezo naj izvede. Robotski šah omogoča razvoj in testiranje naprednih metod vodenja robotov kot tudi algoritmov šaha na osnovi umetne inteligence.
Avtonomni avtomobil z salto nazaj
Ta eksperiment predstavlja prvo izvedbo avtonomnega avtomobila na svetu, ki je sposoben izvesti salto nazaj. Gre za celosten sistem, kjer se združujejo mehanika, elektronika in napredni sistemi vodenja.
Majhen avtomobil se avtonomno zapelje po skakalnici in skoči v zrak, kjer izvede salto nazaj, nato pa pristane na pripravljeno pristajalno klančino. Nato se z uporabo ArUcO značk samostojno vrne na izhodiščno pozicijo, iz katere je pripravljen na ponovitev skoka. Vso procesno dogajanje ima pod nadzorom operater preko računalnika, kar zagotavlja varnost in natančnost izvedbe.
Video utrinki s preteklih Dni elektrotehnike